Na prvi pogled se zdi, da so praske na vetrobranskem steklu preprosto to – mehanske poškodbe, ki jih ni mogoče popraviti drugače kot z zamenjavo stekla. A resnica je precej bolj zapletena. Zaradi posebne zgradbe avtomobilskega stekla in narave poškodb, ki jih povzroča vsakodnevna vožnja, so praske pogosto zgolj površinske poškodbe, ne pa globinske poškodbe. Prask v nobenem primeru ne moremo popraviti, veliko število površinskih poškodb, pa lahko popravimo in s tem ohraniti varnost, preglednost in estetski videz vozila brez visokih stroškov.
Vrste poškodb na vetrobranskem steklu
Površinske poškodbe
- Nastanejo zaradi trenja umazanije ali neustrezne uporabe brisalcev.
- Običajno se ne širijo in ne predstavljajo večjega varnostnega tveganja.
- Lahko jih odstranimo z ustreznim poliranjem ali popravili.
Globoke poškodbe
- Segajo globlje v stekleno plast, pogosto preko zunanje plasti.
- Povzročijo jih močnejši udarci (npr. večji kamenček) ali mehanske poškodbe.
- Pogosto zahtevajo zamenjavo vetrobranskega stekla, saj lahko vplivajo na njegovo celovitost in varnost.
Povzročitelji površinskih poškodb:
- Poškodovane ali obrabljene metlice brisalcev, ki drsijo po suhem ali umazanem steklu
- Nepravilno čiščenje, z grobimi krpami, papirjem ali abrazivnimi sredstvi
- Prah, pesek ali drobni kamenčki na steklu ali brisalcih
- Udarci drobnih predmetov na cesti, kot so delci peska ali soli pozimi

Kaj praske na vetrobranskem steklu pravzaprav so in kaj niso?
Vetrobransko steklo je sestavljeno iz dveh plasti kaljenega stekla, ki ju povezuje plastična vinilna folija (PVB). Ta troslojna laminirana struktura je zasnovana tako, da prepreči razpad stekla ob udarcu in zagotavlja dodatno varnost. Ključna posledica te strukture je, da se v večini primerov poškoduje le zunanja plast stekla, medtem ko notranji sloj in vinil ostajata nepoškodovana.
Ker gre pogosto le za poškodbo zunanjega sloja, praske na vetrobranskem steklu niso globoke razpoke ali strukturne poškodbe, temveč površinske sledi. Te ne vplivajo na strukturno integriteto stekla, so pa lahko estetsko moteče in lahko vplivajo na vidljivost.

Kako nastanejo praske na vetrobranskem steklu?
Praske na vetrobranskem steklu najpogosteje nastanejo iz dveh razlogov. Prvi so obrabljeni ali poškodovani brisalci, ki lahko zaradi izsušenih ali poškodovanih metlic neposredno drsijo po steklu in s tem povzročajo drobne praske. Če po steklu drsijo delci umazanije, peska ali prahu, se nevarnost za nastanek prask še poveča. Zato je brisalce potrebno redno preglejevati in po potrebi zamenjati, da ohranijo svojo funkcijo in ne poškodujejo stekla.
Drugi pogost vzrok za praske je neustrezno čiščenje stekla, zlasti v zimskem času. Če sneg ali led z vetrobranskega stekla odstranjujemo z lopatami, trdimi ščetkami ali drugimi neprimernimi orodji, lahko zlahka poškodujemo zunanjo plast stekla. Takšni mehanski posegi pogosto povzročijo dolge, površinske praske, ki so lahko estetsko moteče in vplivajo na preglednost med vožnjo.
Kaj storiti, ko pride do prask na vetrobranskem steklu?
Praske na vetrobranskem steklu so zaradi posebne laminirane zgradbe vetrobranskega stekla površinske poškodbe, ki pa se jih ne da zamenjati – potrebna je menjava stekla.
Možnost nastanka prask lahko bistveno zmanjšate z rednim vzdrževanjem brisalcev, uporabo ustreznih pripomočkov za čiščenje stekla ter primernih orodij za odstranjevanje snega ali ledu. Tudi z dodatno previdnostjo na cesti lahko zmanjšate tveganje za poškodbe.
Če pa do njih vseeno pride, se posvetujte s strokovnjaki, kot je ekipa Carglass Slovenija, kjer vam bodo pripravili natančno oceno stanja in ponudili najboljšo rešitev — brez nepotrebne zamenjave vetrobranskega stekla.